חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

העברה בין דורית- סדר משפחתי, משפטי וכלכלי

אחד התחומים המשפטיים שתופסים תאוצה הולכת וגוברת בשנים האחרונות הוא תחום ההעברה הבין-דורית המשלב בתוכו דיני משפחה וירושה, נדל"ן ומיסוי נדל"ן, דיני חברות ושותפויות (במקרים של עסקים), מיסוי ונאמנויות. 

על אף שמדובר בתחום חיוני וחשוב, שיכול לסייע להרבה משפחות להגן על ההון המשפחתי ולהפחית עלויות כלכליות ולחסוך סיבוכים משפטיים עתידיים, בפועל רק משפחות מהעשירון העליון עושות בו שימוש בשל חוסר מודעות ליתרונות העצומים הגלומים בו.

מה המשמעות של העברה בין דורית?

העברה בין דורית הנו הליך מתוכנן ומסודר של הבטחת העברת ההון המשפחתי והנכסים המשפחתיים לדור או לדורות הבאים תוך שימת דגש על ביצוע התהליך באופן מיטבי הן מבחינת שמירה על שלמות המשפחה והן מבחינת הגנה על הנכסים המשפחתיים וניהול נכון של הנכסים.

איך בפועל עושים את זה? סבתא מיוחדת, 4 ילדים ונכדים עם צרכים מיוחדים

כדי לתת טעימה אספר על הליך של העברה בין דורית שסיימתי לאחרונה. לפני כשנה התקשר אליי לקוח שאני מלווה אותו כבר מספר שנים, ואמר שהוא רוצה להגיע אליי עם הדודה שלו – אישה כבת 80, שהוא מאד אוהב והוא רוצה לעזור לה לעשות סדר משפחתי, שיעניק לה את השלווה שהיא זקוקה לה. 

לשאלתי מה מטריד אותה, ענה שבעלה הוריש לה מספר נכסי נדל"ן כולל בית ישן שנמצא על קרקע שניתן לבנות עליה מספר יחידות דיור, והיא רוצה למנוע מחלוקות בין בני המשפחה ולדאוג לבני משפחה שזקוקים לסיוע בניהול העניינים הכספים שלהם.

פגשתי אישה לבבית ומיוחדת מאד, שפרסה בפניי בכנות ואותנטיות את מצבת הנכסים שצברה ביחד עם בעלה ז"ל בד בבד עם הרגישויות המשפחתיות והחששות שלה.

התברר, כי הבן הבכור שלה הוא איש עסקים, שדוחף להריסת הבית הישן ובנייה על קרקע בעוד שני הבנים הצעירים יותר פחות מתאימים לעניין [לכל אחד משניהם יש גם ילד עם צרכים מיוחדים] ולא בנויים לניהול פרויקט בנייה ובמיוחד שיתפה אותי בחששות לגבי בת הזקונים שלה, גרושה פעמיים עם 4 ילדים, שמתקשה מאד לנהל עצמה ונסמכת על שולחנה עד היום.

היא הייתה מוטרדת באשר לרעיון שהבן הבכור יגרור את כל המשפחה לפרויקט בנייה ולהשלכות של העניין על היחסים בתוך המשפחה ועל היכולת של 3 הילדים הצעירים שלה להיות מעורבים בפרויקט כזה ולממן את הבנייה.

היא גם לא ידעה איך להבטיח את העתיד הכלכלי של בת הזקונים לאור נטייתה ל"הסתבך" וחוסר היכולת שלה לנהל את ענייניה הכלכליים. 

לאחר הליך משפחתי בו התבררו הצרכים והרצונות הייחודיים של בני המשפחה ולאחר עריכת שמאות לכלל נכסי הנדל"ן המשפחתיים וזיקוק השווי של החלק היחסי המגיע לכל אחד מארבעת ילדיה, הצעתי להם לחלק את ההון המשפחתי כדלקמן:

להותיר את הבית הישן עם הקרקע לבנייה בבעלותה כבית יחיד ולהוריש אותו בצוואה לבן הבכור ביחד עם זכאות לפטור ממס שבח על החלק הבנוי [חיסכון של  כ 700,000 ₪ במס שבח],

את יתר נכסי הנדל"ן והמזומנים להעביר לשלושת הילדים הצעירים יותר [או לילדים שלהם, היינו לנכדים של הלקוחה] כבר עתה [תוך תכנון מס שהביא לחיסכון של עוד כמה מאות אלפי ש"ח],

ואת האחיין עליו סמכה בכל ליבה למנות כנאמן על הדירה והמזומנים שהעבירה לבת הזקונים.

בנוסף, הצעתי לה להקים בצוואה נאמנות עבור הנכדים עם הצרכים המיוחדים.

ההליך כולו מרגע הפנייה אלי ועד להשלמת ההליך כולו לקח כשנה, אך השמחה המשפחתית והשלווה של הלקוחה בסיומו  היו שווים כל רגע.

מהם היתרונות העיקריים של העברה בין דורית?

  • סדר: קביעת סדר ברור להעברת נכסים מעניקה שקט ושלווה נפשית לכל המעורבים, מתחשבת בצרכים וברצונות הייחודיים של המשפחה ועוזרת למנוע סכסוכים משפחתיים עתידיים.
  • תכנון הורשה: קיום רצון המוריש בצורה הטובה ביותר עבור היורשים/נהנים.
  • מיסים: הבנת ההשלכות המס הכרוכות בהעברת נכסים בחיים/בהורשה חיונית לתכנון נכון וחיסכון משמעותי במסים (בעיקר מסי נדל"ן). 
  • זכויות: הבטחת זכויותיהם של כל היורשים/נהנים תוך התחשבות בנסיבות ו/או בצרכים הייחודיים של היורשים/הנהנים .

מהם  האמצעים הנפוצים להעברת נכסים בין-דורית:

  • צוואות: צוואה מאפשרת תכנון הורשה והעברת נכסים בדיוק לפי רצון המצווה ליורשים על פי הצוואה.
  • מתנות: העברת נכסים בחייו של המעניק למקבל המתנה.
  • נאמנות: הקמת נאמנות שבה נכסים מוחזקים לטובת אחרים, תוך הגדרת תנאים  ותקופות, כאשר ניתן להקים נאמנות בחיי יוצר הנאמנות או במסגרת הצוואה של יוצר הנאמנות.
  • גישור והסכמים משפחתיים:  גישור משפחתי, אמנה משפחתית, הסכמי ממון, הסכמים בין יורשים עתידיים  ועוד הנם הסכמים שמיועדים להביא את בני המשפחה להסכמות מסודרות בכל הקשור לניהול וחלוקה של ההון המשפחתי. 

למי הליך של העברה בין דורית יכול להתאים?

  • לאנשים ומשפחות שמעוניינים להסדיר מצבי חיים המשתניםכגון אובדן כשירות, פטירה, קשיים כלכליים, נישואין, פרידה, זוגיות חדשה וכדומה.
  • להורים ומשפחות עם בני משפחה קטינים ו/או בעלי צרכים מיוחדים הזקוקים להגנה משפטית ו/או כלכלית להבטחת הטיפול והעתיד הכלכלי.
  • לבעלי נכסים ו/או עסקים משפחתייםהדורשים ניהול ומעוניינים להבטיח העברה מסודרת לדור הבא בד בבד עם ניהול מיטבי של הנכסים/עסקים .

שתפו באהבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נעים להכיר!

בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית (מרץ 1996), מגשרת ובוררת מטעם לשכת עורכי הדין.

התמחות בתחום האזרחי-מסחרי במשרד וינברג-דורון בת"א.

בשנת 2001 הקימה את המחלקה המשפטית של "קבוצת שחר" המתמחה בבנייה, כבישים ותשתיות, ושימשה במשך כחמש שנים כיועצת המשפטית של הקבוצה.

בשנת 2006 הקימה את המשרד המתמחה בתחום הנדל"ן ומיסוי הנדל"ן, הפחתת המס על ההון המשפחתי והעברה בין דורית.

 

רוצים להתייעץ?

מוזמנים לפנות לקביעת פגישה

אולי יעניין אותך גם

תכנוני מס בהורשה

אחד הנושאים הכי מהותיים בתכנון הורשה ועריכת צוואה הנו נושא תכנון המס. מעטים מאד מודעים לחשיבות העניין וליכולת לחסוך ליורשים מסי נדל"ן של מאות אלפי

קרא עוד »
נגישות